Naar inhoud

Weer op het vaste land....

9 januari 2024

We komen per vliegtuig aan in Penang vanuit het eiland Langkawi. We waren net 30 minuten in de lucht en landen veilig op de luchthaven van Penang. Ondanks dat we niet zo een grote fan zijn van een grote stad, voelt Penang meteen vertrouwd. We checken in bij Nordin Citadines en worden naar onze kamer gebracht op de derde verdieping. Het is geen straf om hier 4 nachten te verblijven. Het is schoon, het personeel is super vriendelijk en we hebben een zwembad op de vierde verdieping (dakterras).

Na het uitpakken van onze spullen willen we een kijkje nemen aan het zwembad en raken in gesprek met een erg leuke familie uit Bladel en wisselen wat informatie uit. Het is al laat en we gaan terug naar onze kamer om ons klaar te maken voor de avond. We willen de stad een beetje gaan verkennen en een hapje eten. Omdat Natasja altijd een hotel vindt op loopafstand van de bezienswaardigheden, hebben we maar weinig taxikosten en kunnen we bijna alles te voet bereiken. We bevinden ons in de wijk Georgetown en bezoeken die avond nog de Indiase en het Chinees gedeelte van de wijk. Erg kleurrijk en verschillende culturen welke elkaar respecteren. Het is kleurrijk en prachtig om te zien hoe het allemaal mooi in elkaar overloopt.

De volgende ochtend is het al om 10.00 uur, 28 graden. We hebben uitgeslapen en gaan eerst ontbijten bij Rainforest. Een bakkerij welke we die avond van tevoren hadden ontdekt. Daarna gaan we de wijken verkennen waar Street Art gepresenteerd wordt. Sommige zijn nog erg mooi intact andere hebben onderhoud nodig. In de middag besluiten we nadat we ca. 15 km gewandeld hebben een duikje te nemen in het zwembad. Heerlijk om even af te koelen, maar langer als 2 uur houden we het niet vol, het is gewoon veel te warm en zoeken we onze geklimatiseerde kamer op.

In de avond gaan we na rust te hebben genomen een hapje eten bij Wheelers. Het smaakt goed en we keren met een veel te volle maag terug in ons hotel. We beseffen dat we allebei snakken naar onze vertrouwde keuken en zeker ook het zelf koken (wat altijd al onze passie is geweest). We zijn het eens dat we allebei een beetje heimwee hebben naar de regelmaat welke je thuis hebt zoals sporten, je dagelijkse dingen, vrienden om je heen en zelfs ook werk 😊.

Met een goede nachtrust staan we op en laten ons via een Grab brengen naar de Kok Lek Si tempel. Een Chinese tempel aan het eind van de stad. Het is even wachten voordat we naar boven kunnen via het treintje. We hebben onze tickets gekocht (een retourtje) en wachten tot de volgende groep van 15 het treintje in mag. Toen wij aan de beurt waren kwamen we erachter dat de trein helemaal niet gaat en er onderhoud aan wordt gepleegd. We gaan met een minivan 500 meter naar boven. Het uitzicht is schitterend en de tempel enorm groot en ook het uitzicht over de stad Penang is prachtig!

Na het bezoek aan deze tempel willen we naar de hoogste berg, Penang Hill. Je gaat met de kabelbaan naar de top van de berg met een prachtig uitzicht over Penang. Je gelooft het niet........ maar deze is vanwege onderhoudswerkzaamheden voorlopig gesloten. Nu hadden we nog 2 keuzes, of we gaan terug naar het hotel of we lopen 1365 trappen naar boven bij 33 graden. Je raad het al 😊 , we gaan terug naar het hotel. In de avond laten we ons heerlijk verwennen bij een Italiaans restaurant, Il Bacaro, welke 1 Michelinster heeft. Het eten was verrukkelijk en voor Nederlandse normen goedkoop.

Inmiddels zitten de 4 dagen in Penang erop en gaan we de volgende dag naar Brichang. Deze stad ligt in de bergen en ligt in de Cameron Highlands. Deze staan bekend voor hun wereldwijde thee export. Na bijna 5 uur in de bus te hebben gezeten komen we aan bij ons hotel in de Cameron Highlands.  De chauffeur was zo vriendelijk om ons al eerder uit te laten stappen, anders hadden we een taxi weer terug moeten nemen.  We checken in bij het Beatrix Hotel. De goede man van de receptie zegt "do you have a reservation" yes of course, maar hij kon hem niet vinden, hmmm ok en nu?! Gelukkig heeft hij nog een kamer vrij, nou ja kamer…. Ik denk dat de technische ruimte bij ons thuis groter is dan deze kamer 😊. We moeten nu wel improviseren met 2 backpacks en vooral elkaar voorrang verlenen in de kamer! Als ik me draai om m'n eigen as is meteen de lichtschakelaar geraakt. Ineens klopt het aan de deur, de man van de receptie. Ik heb jullie boeking gevonden, maar deze staat op januari 2025! Oeps ff verkeerd gekeken bij de boeking.

Ons hotel ligt bij een modern winkelpand met diverse restaurants en supermarkten. Ook voor de zoete honger is hier wel iets te vinden. We zagen een soort wafelkraam waar ze een typisch Tsjechisch lekkernij verkopen (Ovocne Knedliky). Ohhh wat hadden we er zin in maaaaaaar…… vandaag geen Tsjechische lekkernijen en morgen ook niet. Ik zei "you make me happy with a dooie mus" wahaha… Natasja helemaal in tranen van het lachen.

Vandaag gaan we de theeplantages bezichtigen en een verse aardbeien milkshake drinken bij de aardbeien farm. Met de scooter gaan we de bergen in en merken bij aankomst na 20 kilometer dat we bij de verkeerde staan, wat maakt het uit we rijden gewoon weer terug en rijden naar de juiste. We zijn toch al zeiknat van de regen. Als twee natte poedels komen we aan op het juiste adres en drinken een kopje thee en hebben een leuk gesprek met een Maleisisch stel. We rijden terug en komen erachter dat we wel vaker van die anekdotes hebben. Omdat het nog steeds aan het regenen was en wij nog met de scooter terug moesten, zei ik " you have to bite in the sour apple". Tja zo houden we samen de dosis humor er wel in 😊.

De volgende dag vertrekken we met de bus naar Kuala Lumpur maar dit lezen jullie in onze volgende reisblog.