Naar inhoud

Wat een contrast Cambodja en Laos!

6 december 2023

Het was onze laatste dag in Cambodja en we wilden deze bijzondere reis afsluiten met iets unieks. We hadden gehoord over een speciale Khmerse kookcursus, waarbij we zelf een certificaat mochten ontvangen. Dit leek ons de perfecte manier om de cultuur van het land op een smakelijke manier te ervaren.

We maakten onze weg naar de kookschool, die zich bevond in de buurt van Pub Street. De vriendelijke dames begroette ons met een warme glimlach en leidden ons naar de tafel waar we later ons eten gingen bereiden. We kregen onze schorten om en wasten onze handen. De dame legde uit dat we gedurende de dag verschillende traditionele gerechten zouden bereiden en dat we aan het einde van de cursus ons eigen certificaat zouden krijgen.

We begonnen met het snijden en marineren van vlees voor de beroemde Amok curry. Het heerlijke aroma vulde de keuken terwijl we geduldig de ingrediënten toevoegden. De kok gaf ons nuttige tips en begeleidde ons stap voor stap door het proces. Na een tijdje begon de curry langzaam te pruttelen en vulde het restaurant zich met een heerlijke geur.

Terwijl de curry op het vuur stond, begonnen we aan het volgende gerecht: de Lok Lak. We marineerden het vlees in een mengsel van sojasaus en knoflook, voordat we het op hoge temperatuur in de wok bakten. De sissende geluiden en het spatten van het vlees verraadden de heerlijke bereiding ervan. We voegden de groenten toe en maakten het af met een speciale saus.

Na een paar uur werken stonden er verschillende heerlijke gerechten op tafel. We genoten van de zelfgemaakte maaltijd, trots op wat we hadden bereikt. De dames overhandigden ons onze certificaten, die we vol trots accepteerden. Het voelde als een welverdiende beloning na al het harde werk dat we hadden verricht.

De volgende dag was het tijd om Cambodja te verlaten en naar Laos te vliegen, onze volgende bestemming. Het was een bijzondere dag, omdat we de nieuwe luchthaven van Angkor zouden gebruiken. Deze luchthaven was pas een maand geleden geopend en het was een eer om vanaf deze plek te vertrekken. Hierdoor konden we ook getuige zijn van de enorme investeringen die in de infrastructuur van Cambodja waren gedaan.

Terwijl we door de moderne terminal liepen, waren we onder de indruk van de efficiëntie en professionaliteit van het personeel. De levendige sculpturen en traditionele decoraties herinnerden ons aan de rijke cultuur van Cambodja. Het was een perfecte manier om ons afscheid van dit prachtige land te voltooien.

Na een vlotte en efficiënte security check en immigratieprocedure, stapten we eindelijk het vliegtuig in dat ons naar onze tussenlanding naar Pakse zal brengen. Een stad in Zuid-Laos. Het contrast kon niet groter zijn toen we het vliegtuig na een korte vlucht verliet en op het kleine vliegveld van Pakse terechtkwamen.

Het moment dat we de terminal binnenstapten, werden we confronteert door een compleet andere sfeer. Gedempte verlichting, dikke gordijnen en comfortabele banken gaven de terminal eerder het gevoel van een gezellige woonkamer dan een vliegveld. Het leek wel alsof we een stap terug in de tijd hadden gezet, naar een tijd waarin vliegen nog als een luxe ervaring werd beschouwd.

Bij binnenkomst viel ons oog meteen op de incheckbalie. Het was geen aparte balie zoals op de meeste vliegvelden, maar diende tegelijkertijd als douane- en immigratiepost. Een vriendelijke beambte nam ons paspoort en ticket in ontvangst en stempelde ze in één soepele beweging af. Leek wel een beetje op het verhaal van Jochem Myer in Bonaire 😊. " ik ben ook uw incheckmeneer"  Het was allemaal veel persoonlijker en intiemer dan we gewend waren.

Vervolgens begaven we ons naar de wachtruimte, waar we ons lieten zakken in een van de zachte, comfortabele stoelen. Achter ons hingen de dikke gordijnen, die de terminal afschermden van de buitenwereld. Buiten zagen we de lokale werknemers bezig met het laden van bagage op een klein vliegtuig. Het was een tafereel dat we niet vaak zagen op de grote internationale luchthavens waar we meestal op reisden.

Terwijl we op onze vlucht wachten, konden we niet anders dan genieten van de ontspannen sfeer in de terminal. Er was geen haast, geen gehaast gedoe zoals we gewend waren. Mensen praten rustig met elkaar, leunden achterover op de banken en ontspanden alsof ze in hun eigen huiskamer waren. Het voelde als een oase van rust in vergelijking met de drukte en het lawaai van een modern vliegveld.

Terwijl we het vliegveld van Pakse verlieten realiseerden we ons dat het contrast tussen het nieuwe vliegveld van Siem Reap en het vliegveld in Pakse een prachtige illustratie was van de diversiteit die reizen met zich mee kan brengen. De moderne efficiëntie tegenover de knusse woonkamer sfeer. Beide hadden hun eigen charme en schoonheid, maar we konden niet ontkennen dat er iets bijzonders was aan de warmte en persoonlijkheid van het kleine vliegveld in Pakse. Het was een ervaring die ons lang bij zou blijven en ons  leerde dat soms de meest onverwachte plaatsen de meest memorabele momenten creëren.

Terwijl het vliegtuig opsteeg, keken we uit het raam en zwaaiden we naar Cambodja, wetende dat we onvergetelijke herinneringen hadden gemaakt. We waren dankbaar voor de kans om deel uit te maken van de culinaire tradities van het land en om te zien hoe het zich ontwikkelde. Cambodja zal voor altijd in ons hart blijven en we zijn blij dit land nog een keer bezocht te hebben.

Na onze vlucht vanuit Siem Reap (Cambodja) en een tussenlanding in Pakse (Laos)  landden we in Vientiane (Laos) en werden begroet met een warm welkom van de vriendelijke lokale bevolking. We vonden een gezellig hotel, S2 modern boutique hotel en bij aankomst konden we ons installeren en begonnen we meteen met onze ontdekkingsreis.

We gingen te voet naar Patuxai, ook wel bekend als de Arc de Triomphe van Vientiane. Het imposante monument was een eerbetoon aan degenen die tijdens de onafhankelijkheidsstrijd van Laos hebben gevochten. We klommen naar de top van het monument en werden beloond met een adembenemend uitzicht over de stad. Vanaf hier konden we de bruisende stad bewonderen met zijn mix van moderne architectuur en traditionele Laotiaanse huizen.

De volgende dag bezochten we de beroemde Pha That Luang, een spectaculaire boeddhistische tempel gelegen in het hart van Vientiane. Helaas mochten we deze alleen maar van de buitenkant bewonderen in zijn schitterende gouden kleur.

Voordat we deze tempel hadden bezocht zijn we met de scooter 25km naar de bekende Buddhapark gereden ook bekend als Xieng Khuan. Het is een boeddhistisch park gelegen in Vientiane, de hoofdstad van Laos. Het park is gevuld met tientallen indrukwekkende en unieke beelden van boeddha's, hindoe-goden en mythische wezens. Het werd in 1957 gecreëerd door de monnik Luang Pu Bunleua Sulilat en trekt jaarlijks duizenden bezoekers aan. Het park biedt een rustige en spirituele omgeving waar bezoekers kunnen genieten van de prachtige beelden en mediteren. Het is een belangrijke toeristische attractie en een symbool van boeddhistische kunst en spiritualiteit in Laos.

Onze verkenning van Vientiane werd afgesloten met een bezoek aan de Nachtbazaar, waar we ons lieten onderdompelen in de bruisende lokale marktsfeer. De kleurrijke kraampjes en vrolijke geluiden van muziek en lachende mensen zorgden voor een levendige afsluiting van onze tijd in Vientiane.

De volgende ochtend staan we vroeg op om met de trein van Vientiane naar Vang Vieng te gaan.