Naar inhoud

Van Petronas twintowers naar windmolens en koeien!

15 januari 2024

Na een lange vermoeiende busreis waarvan 2 uur alleen maar haarspeldbochten waren, komen we aan in Kuala Lumpur. In een eerdere blog hadden we aangegeven dat we ons in een grote stad vaak niet helemaal op onze plek voelen, maar toen we de skyline van KL zagen waren we meteen om.

Ondanks dat het zo een grote stad is, heb je het gevoel van rust en dit komt voornamelijk door de verschillende mooie groene parken maar ook omdat er variatie is tussen laag en hoogbouw.

Vanuit het busstation laten ons via een taxi (grab) brengen naar ons appartement welke we voor 4 nachten hebben gehuurd. Het is het 8 kia Peng KLCC suites. Wat een gebouw! Zelf hier zou je je kunnen verlopen, zo groot is het gebouw. Na even heen en weer te hebben geappt kwam de jongeman ons ontvangen en ons uitleg geven over het appartement en de faciliteiten. We zitten op de 23ste verdieping met een uitzicht welke we niet durfden te dromen. Waanzinnig zo mooi! Het uitzicht is precies op de Petronas Towers, welke niet alleen overdag al erg mooi uitziet, maar in de avond met al dat licht, nog veel mooier is!

Het appartement is 75m2 en het voelt heerlijk. De mogelijkheid om te ontbijten in je eigen appartement of om even in de woonkamer TV te kijken voelt vrijer en anders dan een hotelkamer. Het vreemde is dat in Kuala Lumpur het huren van een appartement goedkoper is dan een hotel. Dit gezien er zoveel appartementen leeg liggen, waardoor ze ook aan toeristen (voor korte termijnen) verhuren. Het infinity zwembad ligt op de 8ste verdieping waar we ongetwijfeld nog gebruik van zullen maken.

We besluiten de stad te gaan verkennen en gaan te voet richting een italiaans restaurant (Pizza Mansion) wat gelegen is de wijk Bukit Bintang. Vervolgens lopen we via de loopbruggen richting de Petronas Twin Towers. Deze zijn zo prachtig dat je er naar kan blijven kijken.

De volgende ochtend staan we vroeg op want we knappen van de adrenaline. We willen graag een aantal dingen bezichtigen zoals de Chinese wijk en de indiaase wijk. Ook willen we de tempel Masjid Jamek bezoeken welke kledingvoorschriften heeft, anders mag je niet binnen. Ik moest een jurk aan en Natasja (ja hoor) een hoofddoek! Oh nee, dat zag er niet uit en ze was blij toen we weer bij de uitgang stonden en het weer af mocht.

We lopen via Merdeka Square naar de wijk waar ze Street Art presenteren. De weg ernaartoe laat zien hoe het eigen volk leeft en in welke wijken ze wonen. In sommige gevallen is het zelfs schrikbarend en kijken we elkaar aan en beseffen dat er wel nog mensen wonen in een huis wat we al lang hadden afgebroken. Dit is de andere kant van de medaille.

Bij een leuk koffietentje met de naam Lokl stoppen we om even te gaan lunchen. We komen vervolgens een jongedame tegen welke we al in Langkawi hadden gezien en gesproken samen met haar vriend. Ongelooflijk...... een stad met meer dan 2 miljoenen inwoners en je komt elkaar tegen in dit klein koffietentje. Hoe groot is de kans! We spreken elkaar even en nemen afscheid van elkaar en wensen haar een veilige terugreis naar huis.

Na de lunch gaan we de Cental Market (blauwe markthal) van Kuala Lumpur bezoeken . Wat is dit een prachtige hal met verschillende winkeltjes gericht op kunst, kleding, souvenirs maar ook heerlijk eten. Na een bezoek aan de markthal besluiten we terug te gaan richting ons appartement om ons op te frissen voor de avond. Die avond besluiten we richting Jalon Alor te lopen om indiaas te gaan eten bij restaurant Indian Empire. Het personeel was erg vriendelijk en het eten was heerlijk.

In de ochtend gaan we broodjes halen in de Mall om lekker te ontbijten in het appartement. We hebben uitgeslapen en gaan pas om 11.00 uur de deur uit.  Weer lopen we door de stad en kunnen wel genieten van elke hoek van de straat, overal is iets te zien, maar het meest waar we toch van onder de indruk zijn,  zijn de Petronas Towers. Overdag is het al mooi om te zien, maar in de avond met alle verlichting erbij is dit een bezienswaardigheid die je niet zo snel zal vergeten. We kiezen ervoor om deze keer niet over de loopbrug te gaan dat hebben we 15 jaar geleden al gedaan, het is mooi om het vanaf de grond te zien en nog een paar foto's te maken. Daarna lopen we naar de andere kant waar een water- en lichtshow wordt gegeven.

Het contrast van arm en rijk in deze stad is goed te zien. Waar de ene met zijn Lamborghini voor het winkelcentrum stopt ligt de andere op de hoek van de straat naar eten te bedelen. Eerlijk gezegd hebben we er allebei veel moeite mee. Want ze hebben niet alleen niets te eten, maar ook geen dak boven hun hoofd en slapen in de avond voor diverse winkels. We weten dat het een druppel op de gloeiende plaat is, maar besluiten toch om geld te geven, zodat eten gekocht kan worden. Elke dag een goede daad zeggen we tegen elkaar.

In de avond willen we even gaan zwemmen op de 8e verdieping en zien tot onze verbazing dat het zwembad gesloten is vanwege dak werkzaamheden. Zoiets krijg je toch echt niet verzonnen!  We besluiten om stiekem het afzetlint te omzeilen en toch even te gaan zwemmen totdat we door security worden terug gefloten. Ach… we hebben toch even kunnen genieten van het mooie uitzicht en besluiten terug te gaan naar ons appartement waar we die avond een heerlijke film gaan kijken op Netflix.

De volgende dag bezoeken we in de stad het Eco Forest park. Na een betaling van 80 ringet wandelen we door de bossen en de mooie loopbruggen. Het is hier erg mooi groen en broeierig warm en bemerken dat we helemaal lek worden gestoken door de mosquitos. Tja, in een bosrijke omgeving heb je hier natuurlijk meer last van!

Tegenover van het Eco Forest ligt de KL toren met een hoogte van 421 meter. Als je ervoor staat is het toch wel een gigantische hoogte. We gaan hier een kijkje nemen waarna we een grab bestellen, welke ons terug brengt naar ons appartement.

Het is onze laatste avond in Kuala Lumpur en wordt door Natasja verrast om naar een echt Duits restaurant te gaan eten (omdat ik natuurlijk mijn Duitse worsten mis 😉). We gaan naar restaurant met de naam “Sauerkraut”… hoe verzin je het 😊. Natasja besteld  een Wiener Schnitzel en ik verschillende worsten met zuurkool en gebakken aardappelen. Het was heerlijk! Na bijna 3 maanden van reizen heb je toch even nodig om jezelf te verwennen.

Omdat ik zo zwaar eten niet meer gewend was, heb ik het wel geweten, want de volgende ochtend kon ik nog een keer ervan genieten maar dan van de andere kant hahahaha…
We vertrekken die ochtend met de bus vanuit Kuala Lumpur naar Melakka. Hoop alleen dat ik geen maagproblemen meer ga krijgen tijdens de busreis……..anders wordt het een zware rit!

Na ongeveer 3 uur komen we aan  in het centrum van Melakka met een rijke geschiedenis en met Nederlandse invloeden. Och.. wat is het heerlijk om in een wat vertrouwde omgeving te wandelen. Zo heb je hier het Stadthuis, koeien en windmolens welke ter decoratie van het dorp dienen, maar ook een zogenaamde gracht mag hier niet ontbreken. Alhoewel de stad erg Nederlands lijkt zijn er heel veel Portugese en Chinese invloeden. Sinds 2008 is Melakka onder Unesco en wordt er veel gedaan om de stad op te knappen.

Ons hotel (Hotel Rosa Melacca) ligt aan de rand van de stad welke erg schoon en modern is ingericht. Omdat het een beetje buitenaf is gelegen huren we ons voor 3 dagen een paar fietsen. Het is leuk om je op een andere manier voort te bewegen, maar kunnen wel een ding, na 2 dagen fietsen, al concluderen. Wat is het toch een fiets-onvriendelijke stad! Ook al ben je zo voorzichtig, je moet opletten dat ze je niet van de sokken rijden. Terwijl het ook nog eens overal eenrichtingsverkeer is. Oversteken is al helemaal een ramp omdat er in sommige gevallen niet eens een verkeerslicht is waar je kunt oversteken en op je wachten doen ze bij lange na niet……….

Zoals in een eerdere reisblog geschreven hadden we even een dipje maar na een goed gesprek met elkaar hebben we toch besloten onze reis af te maken want we willen elkaar niets verwijten, zo van " hadden we maar" .......wat we vooral gemist hebben zijn de dagelijkse dingen zoals sporten, vrienden/familie maar ook je eigen eten bereiden. Kuala Lumpur en ook Melakka hebben het toch weer goed gemaakt om onze tanden weer erin te zetten en verder te gaan. We zijn nu in Melakka voor 4 nachten en zullen deze gebruiken om Borneo als ook de Filipijnen verder voor te bereiden zodat we een mooie afsluiting kunnen maken van een prachtige reis door Zuid Oost Azië. Alle credits voor Natasja die hier echt alles heeft uitgezocht en tot in de puntjes  alles heeft verzorgd. Want goed is bij haar nog lang niet goed genoeg🙃😉.

Vanmiddag vertrekken we met de bus naar Singapore en we zijn ook erg benieuwd wat we in deze stad gaan ontdekken. Jullie ook? Hou dan onze reisblogs in de gaten.