Naar inhoud

Terugblik van een fantastische reis door Zuidoost Azië

9 februari 2024

Onze laatste dag van onze reis in Zuidoost Azië is aangebroken. We zijn nog in Manilla en hebben de hele middag rondgelopen in de Mall of Asia. We nemen een taxi (Grab) terug naar ons hotel en besluiten in de buurt van ons hotel een hapje te gaan eten. Deze avond gaan we vroeg naar bed gezien ons vliegtuig vanuit Manilla om 4.55 uur vertrekt richting Amsterdam.

We checken uit rond 2.00 uur ’s nachts en hebben inmiddels een taxi (Grab) besteld. De chauffeur stapt uit en we horen de muziek van Queen hard in zijn auto aan staan. We zijn positief verrast want dit vinden ook wij fantastische muziek en samen met de chauffeur zingen we luidkeels mee. Wat een fantastisch vertrek!

We komen aan op de vlieghaven van Manilla en zien bij de desk waar we in dienen in te checken wel een heeeeel lange rij met mensen. Poeh… dat wordt lang wachten totdat iemand aan ons vraagt of we al een stoelnummer hadden. Ja, dit hebben we en mochten dus meteen bij de andere desk (zonder rij 😊) meteen inchecken. Blijkbaar waren we een van de weinigen die online hebben kunnen inchecken…..yessss dat voelde ff goed. De dame aan de balie vraagt of we in het vliegtuig bij de nooduitgang willen zitten zodat we extra beenruimte hebben. Ja, zegt Udo natuurlijk dan als je toch bezig bent doe maar meteen businessclass…….gelukkig kon de dame van China Eastern Airlines er hartelijk om lachen.

We zitten in het vliegtuig en blikken terug op onze fantastische reis. We zijn 14 weken onderweg geweest en hebben maar liefst 8 landen doorkruist. We hebben in totaal 37.000 kilometer afgelegd door Zuidoost Azië. Elke dag liepen we gemiddeld 10-15 kilometer per dag maar ook hebben we ontzettend veel kilometers afgelegd met de scooter. We hebben vele avonturen beleefd, gelachen, gehuild, boos geworden maar ook geëmotioneerd. Het was een reis vol avontuur, intensiteit en emoties.

Gedurende 100 dagen hebben we elke dag tussen de 10 en 15 kilometer gelopen. Elke stap bracht ons dichter bij nieuwe ervaringen, van het verkennen van bruisende steden tot het bewonderen van afgelegen natuurgebieden. We hebben bergen beklommen, tempels bezocht en ons laten betoveren door de prachtige stranden, natuurgebieden en prachtige historie. Het was een reis die ons continu verraste en uitdaagde.

In totaal hebben we in ong. 35 verschillende hotels geslapen, elk met hun eigen charme en karakter. Soms werden we wakker met uitzicht op adembenemende landschappen, terwijl we op andere momenten werden ondergedompeld in de lokale cultuur door te verblijven in kleinschalige guesthouses. Elk hotel bood een tijdelijk thuis, een plek om op te laden voor de volgende dag vol wonderen.

En het eten! We hebben ons laten verwennen door de smaken van Zuidoost-Azië. Van Street food tot haute cuisine, we hebben ons laten verrassen door de culinaire diversiteit van de regio. Kruidige curry’s, verse zeevruchten, exotische fruitsoorten - elke maaltijd was een feest voor onze smaakpapillen. We hebben genoten van de lokale gerechten in de vele restaurants die we hebben bezocht en hebben nieuwe smaken ontdekt die ons zullen bijblijven.

Na deze lange en prachtige reis voelen we ons voldaan en dankbaar. We kijken terug op een periode van avontuur, groei en nieuwe ontmoetingen. We hebben onze grenzen verlegd, onze geest verruimd en herinneringen gecreëerd die voor altijd bij ons zullen blijven.

Maar nu is het tijd om onze wandelschoenen in de kast te zetten, wetende dat dit de laatste keer is dat ze ons zullen vergezellen op zo'n reis. Het is tijd om stil te staan bij de geweldige momenten die we hebben meegemaakt, om onze foto's te bekijken en onze verhalen te delen. Het is tijd om heerlijk te genieten van ons thuis en de ervaringen die we hebben opgedaan te koesteren.

De reis is voorbij, maar de herinneringen zullen altijd in ons hart blijven leven. Deze laatste reis heeft ons geïnspireerd om elke dag ten volle te genieten van het leven, om nieuwe bestemmingen te blijven verkennen en om altijd open te staan voor nieuwe avonturen. We zijn klaar om de volgende fase van ons leven in te gaan, wetende dat we deze prachtige reis als een onvergetelijk hoofdstuk in ons boek hebben afgesloten.

Natuurlijk blijft reizen altijd een onderdeel van ons leven en hebben we besloten om de laatste 2 weken van de 4 maanden reis af te sluiten in Portugal. Dit betekend ook dat onze reisblogs nog niet te einde zijn en jullie nog even kunnen meegenieten 😊.