Naar inhoud

Singapore een land met veel contrasten!

21 januari 2024

Vanuit Melakka (Maleisië) rijden we bijna 5 uur met de bus richting Singapore. We rijden eerst nog voor het water de grens over van Maleisië en dan gaan we over de brug richting de grens van Singapore. Jaaaa maar dit gaat niet zonder slag of stoot 🤣.  Als je gaat inreizen heb je weliswaar geen visum nodig, maar je moet wel een formulier invullen voor "arrival" en natuurlijk hadden we dat nog niet gedaan! Een vriendelijke ambtenaar hielp ons met de aanvraag en na ongeveer 10 minuten konden ook wij, als laatste de grens over.  We gingen naar onze bus welke apart volledig gecontroleerd werd en nadat alles in orde was konden we onze laatste 40 km voortzetten. De bus dropte ons bij het busstation die 5 kilometer buiten het stadscentrum gelegen was. Het was inmiddels als 20.00 uur s ’avonds en hadden nog niet gegeten en besloten iets te gaan eten voordat we naar het hotel zouden gaan. Tegenover van het busstation lag een foodcourt en hier bestelden we ons nog een broodje kebab en bestelden een taxi via Grab. Na ongeveer 20 minuten komt eindelijk de chauffeur en we vragen hem ons naar het Hotel 81 Palace te brengen, maar hij bracht ons naar Hotel 81 Premium. De chauffeur was erg arrogant en begon te zuchten gezien we verkeerd stonden, Natasja was nog zo duidelijk en ook de app had het goed aangegeven. Gelukkig lag het goede hotel maar 500 meter van het andere af en bracht hij ons uiteindelijk na veel vijven en zessen TOCH nog naar het andere hotel.....🤣🤣 en gelukkig voor dezelfde prijs (gezien Singapore duur is).

Het is inmiddels al erg laat en zijn blij te zijn aangekomen bij ons hotel en checken in en gaan naar onze kamer. Nou ja kamer……. het is niet meer dan 13 m2 dus even puzzelen hoe we dit gaan doen met 2 backpacks. De kamer is gelukkig schoon en hierover hebben we zeker niets te klagen. Voor een stad als Singapore hebben we toch weer een deal te pakken.

De volgende ochtend staan we op met regen welke aan onze ramen klopt..... oh neeeeeee dat hadden we al lang niet meer gehad en het was wel even wennen. We huren bij de receptie een paraplu voor 1 dollar (tenminste dat verstond ik) maar ze zei 10 dollar. Potverdikkie, ik wil dat ding niet kopen. Ik kom er gelukkig achter dat het alleen maar  een deposito was en ik het terug zou krijgen.  We dachten al, als dat hier de prijzen zijn worden het nog leuke dagen 🤪.

We gaan op zoek naar een broodjeszaak of bakker om te ontbijten en moeten even aan de hoge prijzen wennen. Bijvoorbeeld 1 mini croissant kost 4 Singaporese dollar en dat is omgerekend ong. € 2,75. Daarvoor krijg ik er bij de Lidl 10 stuks voor 🤣. Dus al met al zijn we voor het ontbijt 25 euro kwijt (2 broodjes, 1 koffie en een blikje jus). Na ons ontbijt checken we nog even hoe het allemaal werkt met de metro en dan zijn we klaar om de stad te gaan verkennen.

Veel mensen zijn idolaat van Singapore maar helaas hadden wij niet het echte wow effect. Natuurlijk is het mooie stad/land maar we zouden het hier geen week volhouden. We besluiten te starten met het bezichtigen van Gardens by the Bay en vervolgens gaan we naar Marina Bay. De kunstmatige bomen die Singapore gecreëerd heeft zijn natuurlijk erg mooi. Het is een futuristisch park met niet alleen de Supertree Grove maar ook prachtige beelden, botanische tuinen, bloemen en ook een levens groot beeld van een liggende baby. Hiervan waren we erg onder de indruk.

Na een erg lange dag gaan we later in de middag met de metro naar ons hotel. We douchen ons en maken ons klaar voor het avondeten. Tja, gezien de ruimte van de hotelkamer dienen we om- en om te gaan en zal de ander echt even moeten wachten 😉. Die avond besluiten we te gaan eten bij een italiaans restaurant, Rosso Vino gelegen in Clarke Quay. Dit is een van de hipste buurten in Singapore en ligt aan de Singapore river. Hier stonden voormalige pakhuizen wat ze omgebouwd hebben tot trendy discotheken, restaurants en bars. Het is hier werkelijk prachtig! Restaurant Rosso Vino heeft een Italiaanse eigenaar die uit Napels komt. Na het eten praten we nog even met hem en worden we nog getrakteerd op een heerlijke, ijskoude Limo cello. Goh, die was heerlijk en sloeg meteen aan gezien we de laatste tijd weinig alcohol hadden gedronken. Ze vroegen wel meteen om een goede review maar die hadden ze sowieso van ons gekregen gezien het eten fantastisch was.

We besluiten na het eten met de metro richting Marina Bay Sands te gaan om naar de watershow te kijken. Dit was een show met water, licht, geluid maar ook laser. Ontzettend mooi om te zien. Na de show besluiten we terug naar ons hotel te gaan gezien het inmiddels al erg laat was geworden.

Maar bij terugkomst bij ons hotel valt ons meteen iets op………. overal op straat zitten jonge meisjes met korte rokjes. OMG we zitten met ons hotel midden in het rode licht district…. Oh nee, dat hadden we niet gelezen! Nu begrijpen we wel waarom dit het beste hotel was met goede prijzen.

Na een heerlijke nachtrust worden we wakker op ons hotelkamertje in Singapore. We besluiten vandaag de Indiase als ook de Chinese wijk te gaan bezoeken. In zo een grote stad is ‘t het beste om alles met de bus of de metro te doen. Wij hadden gekozen om alles met de metro te doen gezien dit sneller is. Daarnaast is het hele metronetwerk zo goed opgezet dat het je naar alle bestemmingen binnen en buiten de stad brengt. Daarnaast wordt in Singapore alles erg goed aangegeven waardoor het al moeilijk wordt je te verlopen 😊. Het bezoek aan de Indiase wijk is kort. We bezoeken de tempel, Sri Veeramakaliamman en gezien we op tijd zijn mogen we ook nog even een kijkje in de tempel nemen. Daarna slenteren we door de straten en na alles gezien te hebben nemen we de metro richting de Chinese wijk. Bij binnenkomst in de Chinese wijk worden we meteen verrast. Overal rode lampionnen, mooie oude koloniale gebouwen, prachtige markt en natuurlijk ook Chinese tempels. Na enkele uurtjes hier rondgestruind te hebben gaan we richting de metro.

We zitten in de metro en ons valt meteen op dat niemand met elkaar communiceert. Iedereen is bezig met zijn telefoon en kijkt tiktok filmpjes of doet spelletjes. Natuurlijk is de telefoon in Nederland ook erg aanwezig maar in Singapore leeft dit nog meer. Hier hebben we amper iemand met elkaar zien of horen spreken. Het is allemaal erg individueel. De mobiele telefoon heeft ons veel gebracht maar als het gaat om sociale contacten heeft het ook veel kapot gemaakt.  Hopelijk wordt het in de toekomst weer beter en kunnen mensen weer makkelijker met elkaar communiceren.

Inmiddels is onze laatste dag in Singapore aangebroken en gaan we de naar de Helix brug en bezoeken we diverse malls en natuurlijk ook Orchard Road. Ook hier is het contrast tussen arm en rijk heel erg groot. De lokale mensen wonen voornamelijk in de buitenwijken en ook wordt er gegeten in Foodcourts, waar het eten betaalbaarder is.

Singapore is een stad die altijd al op onze bucketlist stond en inmiddels kunnen we deze afstrepen 😉. De volgende ochtend nemen we een Grab naar de vlieghaven van Singapore en nemen we het vliegtuig richting Kota Kinabalu (Borneo).

Op naar nieuwe avonturen! Maar die lees je in onze volgende reisblog.