Naar inhoud

Kleurrijk Hoi An!

14 november 2023

De busreis van Ninh Binh naar Hue is niet alleen een lange busreis maar ook nog een die ons lang zal heugen. De bus was oud en versleten maar ook vies en behoorlijk warm gezien de airco niet meer optimaal werkte. We zaten bij een aantal Engelsen tot er eentje begon te schreeuwen. We wisten eerst niet wat er aan de hand was totdat we begrepen dat er kakkerlakken in de bus zaten… tja dat geeft rustig slapen toch een andere dimensie! Uiteindelijk na 11 uur arriveren we in Hue en zijn we blij dat we eruit kunnen. Van vele backpackers zijn de backpacks zeiknat door de slechtwerkende airco. Dit is een leermoment dat we in de toekomst toch eerder een VIP bus kaartjes kopen dan de gewone buskaartjes. Het eerste waar we dus in Hue naar verlangde was een goed ontbijt en een heerlijke warme douche. We gingen vanuit het busstation te voet richting onze volgende slaapplek, To Vo Hostel. We waren positief verrast van onze kamer en de locatie waar deze gelegen was. Nadat we lekker gedoucht hadden gingen we op zoek naar een goed ontbijt en we arriveerden, na veel zoeken, bij Nook Eatery and Breakfast. Het ligt helemaal weggestopt in een klein steegje maar eenmaal daar aangekomen worden we blij van de ambiance en de fantastische keuzes van smoothie bowls tot heerlijke ei gerechten.

Nadat we gegeten hebben wandelen we richting het centrum en verwachten nog iets te herkennen van de stad, gezien we hier 10 jaar geleden, al eens waren geweest. Helaas herkennen we bijna niets meer, de stad is erg gemoderniseerd en het is geen dorp meer maar een heuse stad geworden. We duiken die avond vroeg in bed gezien we de volgende dag een scooter hebben gehuurd om Imperial City en de keizerlijke tombes te gaan bezoeken.
S ’morgens staan we vroeg op en na ons ontbijt gaan we richting Imperial City wat ongeveer 2.5 km van onze hostel ligt. Het is een prachtig gezicht om te zien. Vanuit de verte zie je de vesting al in volle glorie staan en ook het groen is prachtig bijgehouden, een waar plaatje!

We kopen onze tickets en lopen Imperial City binnen. Het is een complex van bijna 4 kilometer groot gelegen aan de Perfume Rivier met daarin honderden monumenten zoals de verboden paarse stad. Na 3 uur hier rond gewandeld te hebben besluiten we richting de keizerlijke tombes te gaan. De tombe van Khai Dinh vinden we wel heel erg mooi. Deze wijkt echt af van de andere tombes en dat fascineert ons. Nadat we alles hebben gezien en veel hebben gelopen bij een temperatuur van meer dan 30 graden en een luchtvochtigheid van 100% (zo voelde het voor ons 😉) gaan we met de scooter terug naar onze hostel om ons op te frissen voor het diner.
Op onze kamer zien we dat onze waszak wel erg aan het groeien is en langzaam door onze kleding zijn. Natuurlijk wilde ik even alles sorteren uit de waszak maar bij openen, viel ik bijna om van de zure geur…. toch maar weer snel gesloten en besloten om op de volgende bestemming alles even te laten wassen!
Met de ochtendtrein vertrekken we vanuit Hue richting Da Nang. Dit is de beroemde Hai Van pass die door de bergen en direct langs de zee loopt. Ondanks het slechte weer is het een prachtige route om mee te maken. De rit is nog geen 100 km maar toch duurt deze meer dan 2,5 uur, maar gezien het prachtige uitzicht voelt dit niet als een straf.

Bij aankomst in Danang staat onze taxichauffeur klaar die ons meteen naar ons hotel in Hoi An brengt. Ook hier zijn we weer positief verrast dat we een leuk hotelletje hebben gevonden ongeveer 1,5 km buiten de stad (Santorin HoiAn Villa). Nadat we alle spullen hebben gedropt lopen we richting het historisch centrum van Hoi An. Wat ons meteen opvalt is de mensen massa. Je ziet veel kleurrijke gebouwen, prachtige rivier met vele boten en kleurrijke lampionnen. Het is een stad met ontzettend veel karakter en erg kleurrijk. Je wordt er meteen vrolijk van. Nadat we hier hebben rondgelopen besluiten we de dag af te sluiten met een diner bij Nhan’s Kitchen. We hadden het niet beter kunnen uitzoeken want hier hebben we genoten van een fantastische Vietnamese culinaire keuken. We gaan op tijd naar bed gezien we morgenvroeg op tijd starten met onze masterclass koken. Wij zijn erg benieuwd… jullie ook? Lees dan onze volgende reisblog.