Naar inhoud

Een gezellige kerst op Koh Lanta!

29 december 2023

We vliegen vanuit Bangkok richting Krabi. Eenmaal aangekomen op het vliegveld van Krabi konden we meteen mee met de minibus richting Ao Nang. Onderweg kunnen we al genieten van de mooie palmbomen en de prachtige zee. Na ong. 45 minuten rijden komen we bij onze bestemming, het LaRio hotel, waar we meteen kunnen inchecken.

Nadat we bij het hotel hebben ingecheckt, besluiten we eerst op zoek te gaan naar een restaurant om te gaan eten. Ongeveer na 300 meter wandelen, voor een moskee, zien we allemaal straatventers. Het ruikt allemaal zoooo heerlijk dat we besluiten hier iets te eten. We vinden een kraampje dat heerlijke kebab serveert met knoflooksaus. We smullen van het smaakvolle vlees en de lekkere saus terwijl we genieten van de drukte en de bedrijvigheid om ons heen.

Nadat we onze buikjes vol hebben, besluiten we naar het strand van Ao Nang te lopen, ong. 1 kilometer verderop. Onderweg zien we restaurants, winkeltjes en vele sfeervolle cafés. Het stadje Ao Nang is erg druk met toeristen en er hangt een gezellige sfeer. Eenmaal aangekomen op het strand is het te donker om alles goed te zien. We besluiten morgen het opnieuw te proberen 😉.

De volgende ochtend gaan we eerst op zoek naar een restaurant voor een heerlijk ontbijt. Gelukkig hoeven we niet ver te zoeken, want op slechts 500 meter van ons hotel vinden we een mooie hostel (Have a Nice Day) dat ontbijt serveert. We besluiten om hierheen te gaan.

Bij het hostel worden we verwelkomd door de vriendelijke gastvrouw. We worden naar een tafeltje gebracht en al snel verschijnt er een smakelijk ontbijt voor ons. We genieten van heerlijke French toast, besprenkeld met siroop en stukjes vers fruit. Ook proeven we van de verrukkelijke granola bowl met yoghurt en honing. Het ontbijt is zo goed dat we besluiten om hier de komende drie dagen naartoe te gaan en te genieten van al dat lekkers.

Na ons ontbijt maken we ons klaar om naar het strand te gaan. We pakken onze spullen en lopen richting het strand van Ao Nang. Onderweg genieten we van de warme zonnestralen op onze huid en de geur van de zee die in de lucht hangt.

Aangekomen op het strand, worden we positief verrast door de mooie blauwe zee en de prachtige kalkstenen rotsen die uit het water komen. We zoeken naar een rustig plekje ergens in de schaduw. We spreiden onze handdoeken uit en maken ons klaar om te relaxen. Het geluid van de golven en de vogels om ons heen zorgen voor een rustgevende sfeer.

Gezien we al een tijdje de was niet hebben gedaan, besluiten we terug te gaan naar ons hotel. Tegenover ons hotel is een laundry center en Udo zorgt voor de machine was terwijl Natasja op de kamer zorg draagt voor de handwas maar ook alvast de voorbereidingen voor ons volgende bestemming.

Nadat we alles gereed hebben frissen we ons op en maken we ons klaar voor het avondeten. Gezien we de vorige dag zo genoten hebben van het Street food besluiten we vanavond weer hier te gaan eten. Helaas was de kebabman er niet en Udo was een beetje teleurgesteld, maar gezien er zoveel heerlijkheden waren was zijn teleurgesteld zo over 😊. We kozen voor heerlijke kipspiesjes, samosa’s en geroosterd knoflookbrood. We hadden een scooter gehuurd en rijden na het eten richting de Ao Nang Nightmarket en sluiten de dag af met een heerlijk biertje en op de achtergrond muziek van een valse kraai 😊.

De volgende ochtend willen we een tempel gaan bezoeken en besluiten met de scooter 11 km landinwaarts te rijden. Eh ja, we bezoeken nog een keer een tempel 😊. Daar aangekomen valt ons op dat we 1300 trappen naar boven moeten lopen! We keken elkaar aan en ons werd al misselijk aan de gedachte die te moeten lopen bij 33 graden. Onverrichter zaken rijden we naar Krabi old town en wandelen door de stad.

Terug aangekomen in Ao Nang genieten we van een geweldig vuurspektakel aan het strand. Natasja werd zelfs uitgedaagd om een stukje mee te doen. Niet normaal ....... dat is dus echt spelen met het vuur, wat wel schitterende foto's oplevert.

Ook deze avond sluiten we af met een goed gesprek met elkaar en een drankje op de Ao Nang Nightmarket. De volgende dag worden we opgehaald met de bus welke ons naar Koh Lanta zal brengen waar we de kerstdagen met Andre en Wilma zullen doorbrengen.

We checken in bij Lanta Thip House. Deze vrouw welke de eigenaar is snapt wat service is. Je kunt aan haar alles vragen en het wordt geregeld. Zo heeft ze een scooter beschikbaar en heeft ze ook een kookcursus voor ons geregeld.

Met de scooter verkennen we het eiland en gaan de volgende dag richting het National Park. We lopen richting de vuurtoren voor een prachtig uitzicht. Vervolgens gaan we richting een prachtig strand en gaan we wandelen door het park. Er zijn hier ontzettend veel apen die gek zijn op eten en sleutels, dus de scootersleutel meteen in onze zakken gedaan en eten in de rugzak!

Na het bezoek aan het National Park rijden we terug met onze scooter. Het is geen straf om hier te rijden. Het is prachtig, kronkelende wegen, mangrove en prachtige zee. Die avond gaan we samen met Andre en Wilma uit eten en er staat Pizza op het programma. We zijn verbaasd hoe lekker deze was en wel uit een echte hout gestookte pizza oven. Heerlijk…… het is een superleuke avond met veel gezelligheid, goede gesprekken en vooral veel humor. Einde van de avond nemen we afscheid van elkaar en gaat iedereen terug naar zijn eigen hotel.

Midden in de nacht worden we wakker omdat onze airco een raar geluid maakt, wat de nacht eerder ook al eens gebeurde, maar ik dacht er niets bij en liet het erbij zitten. Ik had het maar beter kunnen melden want de tweede dag was het geluid nog harder en hierdoor was slapen erg lastig! De volgende ochtend maar meteen gemeld en we krijgen onmiddellijk een andere kamer. Dat is fantastische service!

Het is kerstdag en we worden om ong. 10 uur opgehaald om een kookcursus te volgen bij Time for Lime. We kozen voor deze omdat het geld wat hierin wordt verdiend teruggaat naar de hondenopvang welke ze al meer dan 20 jaar runnen. De kookcursus was geweldig en we genoten van de manier hoe, onze leraar Noi, het vertelde en ons leerde. Deze gerechten zijn uiteraard op de website terug te vinden. De kookcursus duurde tot 17.00 uur en de volgende groep stond al te wachten voor de avondles.

Terug in het hotel worden we verrast op onze hotelkamer. Er liggen 2 kerstmutsen en een mooi kerstgedicht van ons hotel. Daarnaast een prachtige kerstgroet met een kerstslinger vanuit Nederland van Paul en Inge. We moeten even een traantje laten, gezien we dit zo bijzonder en waardevol vinden.

Paul en Inge nogmaals bedankt hiervoor. Ook bedankt voor de talloze appjes en berichten welke we hebben ontvangen. Het doet goed als je zo lang op reis bent en vrienden aan je denken.

In de avond leggen we nog een kaartje en kijken een kerstfilm welke we na 15 minuten al uitzetten want we zijn veel te moe…..

De volgende dag is het eerste kerstdag gaan we met de scooter naar Koh Lanta old town. Hier zijn de gebeurtenissen van de tsunami in 2004 nog altijd zichtbaar. Dit is erg confronterend. We struinen  door de straten en besluiten daarna met de scooter terug te rijden. Na ong. 1 kilometer begint het keihard te regenen en we zien een piekklein koffietentje en besluiten daar te stoppen om te schuilen. Helaas zijn Udo en ik niet smal genoeg dat we helemaal droog blijven 😉 dus biedt de dame van het koffietentje ons onderdak bij haar thuis op de veranda. Op de weerkaart te zien duurt het nog zeker 1,5 uur. 😡. We besluiten te wachten tot het wat minder wordt anders worden we zeiknat. Na ong. 45 minuten besluiten we toch te gaan rijden, het is dan nog 9 km tot ons hotel. Onderweg begint het weer keihard te regenen en besluiten we te stoppen bij een restaurant. We zijn zeik en zeiknat en bij binnenkomst vraagt Udo een handdoek maar helaas reageert niemand. Het water druipt van ons af en ze zetten tissues voor ons op tafel ☹. Daar komen we niet ver mee dus Udo vraagt nogmaals voor een handdoek en na veel aandringen komen ze er een brengen….. poeh dat scheelt als je je even kan afdrogen. We besluiten hier ook even iets te drinken en na enige tijd wordt de regen minder en stappen we op onze scooter en rijden we de laatste kilometers naar het hotel. Die avond hebben we afgesproken met Wilma en Andre om samen 1e kerstdag samen te eten bij een thais restaurant Moomsabai. We genieten van heerlijke voorafjes en van zoet/zure curry als ook van een heerlijke kao soi soep.

Zoals jullie in een eerdere blog hebben kunnen lezen hadden we iets gekocht voor Udo. Dit was een blue tooth microfoon. Voor kerst had Udo al veel geoefend met zingen op de hotelkamer…. tot ergernis van de toeristen die naast onze hotelkamer lagen 😊. Die avond gaat Udo een aantal kerstnummers zingen en samen met Wilma nog het liedje " My way" . Na het eten komen Jochem en Femke erbij zitten die ook in ons Hotel zitten. Het werd een lange maar oh zo gezellige avond met zang en drankjes.

Tweede kerstdag worden we opgehaald want we gaan naar het eiland Koh Lipe. We zijn erg benieuwd. Na een bootreis van 3 uur zijn we op het eiland Koh Lipe aangekomen. Wat we zien is een prachtig wit strand, turquoise blauwe zee en vooral ook veel boten!

Bij aankomst op Bundhaya pier in Koh Lipe pakken we onze rugzakken en lopen richting onze hostel. Het is ong. 500 meter lopen en aangekomen bij ons hostel (de chic Hostel) valt onze mond even open. Het is prachtig, erg modern ingericht met boekenkasten, pooltafels en een open keuken. Eenmaal op onze hotelkamer beseffen we ons dat dit wel de mooiste kamer is die we gehad hebben tijdens de reis….. oh wat heerlijk!!!

Het eiland zelf is 1000 x 700 meter groot en we gaan dezelfde dag nog het eiland verkennen. Van Noord naar Zuid ben je over het strand ong. 30 minuten onderweg. We zijn maar 2 dagen op Koh Lipe en besluiten dus heerlijk te genieten van het strand en s ’avonds gaan we walking street verkennen. Dit is één straat die dwars door het eiland loopt met restaurants, winkeltjes en barretjes. Erg gezellig en zeker “the place to be”. Die avond (2e kerstdag) gaan we heerlijk eten bij Bombay restaurant, een indiaas restaurant wat heerlijke gerechten serveert. We genieten van het fantastische eten en gaan daarna onze avond afsluiten met een paar potjes biljarten en een heerlijk koud biertje!

Die avond slapen we heerlijk in een fantastisch bed in Koh Lipe waar we de volgende ochtend op tijd op staan om met de boot richting Langkawi (Maleisië) te gaan. Hier zullen we oudjaarsavond  doorbrengen maar dit lees je in onze volgende blog.