Naar inhoud

Dag Vietnam!

22 november 2023

Toen we aankwamen in Dalat, een prachtige stad in de bergen van Vietnam, konden we meteen de westerse invloeden opmerken. Terwijl we door de straten liepen, zagen we trendy cafés en boetieks waar de nieuwste modetrends werden verkocht. De stad straalde een unieke mix uit van traditionele Vietnamese cultuur en moderne Westerse elementen.

Om de stad en de omgeving te verkennen, besloten we weer een scooter te huren. Terwijl we door de kronkelende bergwegen reden konden we het prachtige landschap bewonderen. Onderweg zagen we kleurrijke bloemenvelden en adembenemende uitzichten over de valleien. Het was een geweldige manier om de schoonheid van het gebied te ervaren.

Een van de hoogtepunten van ons verblijf in Dalat was het bezoek aan het beroemde Crazy House, een architectonisch meesterwerk van Dr. Hang Nga, een bekende Vietnamese architect. Het gebouw was een surrealistisch kunstwerk op zich, met kronkelende gangen, verborgen kamers en bizarre sculpturen. Het voelde alsof we in een sprookje waren beland. Een beetje de Efteling maar dan net even iets anders!

Na het bezoek aan het Crazy House besloten we een van de vele koffieplantages rondom Dalat te bezoeken, Weasel koffiefarm. Vietnam staat bekend om zijn koffieproductie en we waren erg nieuwsgierig naar het proces. We kregen een rondleiding door de plantage, waar we het hele proces van het kweken, oogsten en verwerken van de koffiebonen leerden kennen. Natuurlijk konden we niet vertrekken zonder een verse kop Vietnamese koffie te proeven - heerlijk!

Om af te koelen van de warmte besloten we ook een waterval te bezoeken in de buurt van Dalat. Het was een beetje vergane glorie maar het hoefde de pret niet te drukken.

Terug in de stad merkten we op dat Dalat niet alleen westerse invloeden had, maar ook rijke Vietnamezen die hier hun toevluchtsoord hadden gevonden. Prachtige villa's en landgoederen waren verspreid over de heuvels, waar de welgestelde burgers van Dalat genoten van de rust en schoonheid van de omgeving.

Na een paar dagen in deze betoverende stad in de bergen doorgebracht te hebben, voelde ik me volledig verliefd op Dalat. De pittoreske straatjes, de vriendelijke mensen en de overvloed aan natuurlijke en culturele bezienswaardigheden maakten het een bestemming die we niet snel zullen vergeten. Het was een plek die ons een andere kant van Vietnam liet zien en ons de schoonheid van het land in al haar vormen deed waarderen.

Na een rit in een slaapbus komen we om 5 uur in de ochtend aan in Ho Chi Minh City, uitgeput van onze lange reis. De zon begon net op te komen en de metropool ontwaakte langzaam. We waren zo moe, maar er was geen mogelijkheid om meteen in te checken in ons hotel.

Met een mix van vermoeidheid en opwinding begonnen we rond te dwalen door de straten van de stad, op zoek naar een plek om te ontbijten. We kwamen een kleine koffiezaak tegen Song Anh, maar de eigenares vertelde ons dat ze normaal gesproken om 7 uur open was. Met haar meelevende blik begreep ze onze vermoeidheid en besloot ze speciaal voor ons om 8 uur open te gaan. Want ze was zelf erg moe en had zich verslapen hahahaha. We bedankten haar hartelijk en besloten de tijd te doden door een wandeling te maken.

Terwijl we door de straten van Ho Chi Minh City liepen, werden we overweldigd door de energie en bedrijvigheid van de stad. De geuren van streetfood kwamen onze neuzen binnen, en hoewel we honger hadden, besloten we te wachten tot we bij de koffiezaak terecht konden. We observeerden de locals die hun dag begonnen en maakten foto's van de prachtige architectuur van de oude gebouwen.

Na een heerlijk ontbijt was het eindelijk zover en konden we om 12 uur inchecken in onze hotelkamer. Het was een opluchting om eindelijk ons bed te zien en we doken meteen onder de douche om de reismoeheid van ons af te spoelen. Na een verfrissend dutje waren we klaar om de stad verder te verkennen. Die avond struinden we heerlijk over Nguyen Hue walking street en de Ban Thanh market. Het was ontzettend kleurrijk en mooi om te zien.

De volgende dag begonnen we met een heerlijk ontbijt bij Little Hanoi welke we de vorige avond hadden ontdekt. Op een gegeven moment snak je toch naar een stukje donker brood.

Na ons ontbijt besloten we enkele historische bezienswaardigheden te bezoeken. We begonnen in het Oude Postkantoor, een majestueus gebouw dat getuigt van de Franse koloniale invloeden in de stad. Daarna bezochten de prachtige kathedraal van Notre-Dame, een opvallend gotisch bouwwerk dat een vredige sfeer uitstraalde te midden van de bruisende stad. Maar helaas was deze helemaal in de stijgers maar konden we wel een glimp opvangen. Vervolgens bezoeken we ook Dan Tinh (roze kerk) en Independence Palace. Hierna zien we vanuit de verte het overdekte gebouw van Ben Nghe street food hal. We lopen binnen en worden meteen positief verrast door de kleurrijke entourage en de fantastische geuren van de verschillende keukens (van Indiaas, Thais, Mexicaans tot Vietnamees). We kunnen niet kiezen en besluiten van alles te proberen…..mhmmmm heerlijk!

We lopen verder door de straten en amuseerden ons over dingen die we zagen. Zo bijvoorbeeld iemand op de scooter die op het oog 10 kilo ijs bij zich had om waarschijnlijk ergens af te leveren. Bij een hitte van 32 graden zei ik tegen Natasja dat waarschijnlijk iemand aan het eind van de stad 2 kilo heeft besteld 😉

Ho Chi Minh City bood ons een mix van historie, culinaire avonturen en een levendige sfeer die ons betoverde. Onze vermoeidheid verdween geleidelijk en maakte plaats voor een opwinding om nog meer van deze kleurrijke stad te ontdekken. We voelden ons dankbaar voor de ervaringen die we tot nu toe hadden gehad en kijken uit naar alles wat nog moet komen.

We zeggen gedag tegen Vietnam en vertrekken morgen met de bus naar de grens van Cambodja!